lördag 6 mars 2010

Färgning / Dyeing / Färben

I veckan har jag prövat att färga fjädrar, mest kalkon, med ullfärg. Det fungerade jättebra så nu har jag massor med fjädrar i olika färger.

During this week I have tried to dye feathers, mainly turky, with wooldye. It worked fantasticly well and now I have a big heap with feathers in different colours.

Während diese Woche habe ich versucht Federn, haupsächlich Truthuhnfedern, einzufärben mit Woolefarbe. Es ging ganz fantastisch gut und jetzt habe ich eine Menge Federn in verschiedenen Farbenuancen. Toll!

















Eftersom man även kan färga nylon, men då med lägre färgtemperatur - mellan 50 - 70 grader C - med dessa färger beslöt jag mig för att prova att färga nylontyll också... Hade några gamla rullar, vit rosa och aprikosfärgad, i mina gömmor. Spännande! Det behövdes ganska mycket färg för att det skulle bli någonting men nu har jag flor så det räcker ett tag!

As it also is possible to dye nylon with this colour i decided to give some old rolls of tulle a try. White, pink and apricote, their original colour. Thrilling! I used a lot of colourpigments but in the end I belive it was worth it. I now have gauze - for my hats - for a long time!


Da es auch möglich ist Nylon einzufärben mit die Wollefarben habe ich mich entschlossen ein Versuch zu machen mit einige alte Rollen Tüll, Weiss, Rosa und Aprikosenfarbig. Spannend! Ich habe viel Farbepigmente benutzt aber glaube dass es sich im Endeffekt gelohnt hat. Habe jetzt einen Menge Flor für meine Hüte!











1 kommentar:

  1. Ja!! så roligt att se bilderna oxå!! Tyllen ser ju jättefin ut!! grattis till det oxå!!
    *kram*

    SvaraRadera