onsdag 10 mars 2010

Böcker om hattar, Millinery books, Modistin Bücher

Det finns inte så många böcker på svenska om hattskapande.


Själv äger jag en,
"Hattar" Hattglädje och hattrecept. Boken är skriven av Bibi Kant och Annika Reuter. ISBN 91-36-03177-1




Tycker att boken är väldigt trevligt utformad och att man får många bra och nyttiga tips på hur man kan/ska bära sig åt för att skapa någonting i hattväg. Boken utgavs 1994. Kanske den finns på något bokantikvariat?









Resten av de böcker jag har är köpta på Ebay eller Amazon.




Alla utom en, den franska boken - "SECRETS D'ATELIERS LES CHAPEAUX" - ISBN 978-2-263-04280-5, är skrivna på engelska. Den franska boken har många fina bilder och jag köpte den trots min rostiga franska. Det är härligt att ha ett hemmabibliotek! Tycker, att jag med hjälp av bilderna som kompliment till min skrala franska, ändå får en hyfsad ide om hur man kan göra...






De övriga böckerna tycker jag också är bra. Innehållet blir förstås något av en upprepning. Men, varför inte....



"Classic Millinery Techniques", Anna Albrizio. ISBN 1-57990-016-X

"From the neck up", Denise Dreher. ISBN 0-941082-00-8

"Hats, Design and Construction", Stella V Remiasz,
ISBN 0-9617414-0-6

"The Hat Book", Juliet Bawden, ISBN 0-937274-73-9


Mina senast inköpta böcker har jag nästan inte hunnit titta igenom...

Den ena är en nyutgåva av en gammal bok,
"Millinery, 1920s Making Techniques", Jane Loewen.
ISBN 978-1-934268-86-5


Den andra boken lät spännande, tyckte jag,
"Basic Millinery, for the Stage", Tim Dial,
ISBN 0-325-00336-X


Slutar med en bild på mina hemfärgade fjädrar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar