onsdag 17 mars 2010

En till bok och en lila hatt. One more book and a purple hat. Noch ein Buch und ein lila Hut.

Häromdagen kom ytterligare en bok som jag köpt på Ebay, "Millinery". Först utgiven 1928! Ett spiralbundet nytryck av en lärobok i hattskapande. Boken innehåller 25 lektioner. Jag tycker att boken verka vara riktigt bra även om vissa saker/uppgifter inte längre är aktuella.... Tiden har sin gång.





I USA finns ett förlag som utger gamla böcker, i många olika ämnen, och de har ett otal böcker om hattar som de säljer via Ebay. Vill du titta? hitta? Klicka
här!


Jag tycker att det har fungerat utmärkt att beställa böcker från dem. Leveransen känns snabb och säker




För över 10 år sedan köpte jag några kapliner. Färgmässigt var de inte speciellt spännande men jag tyckte om att ha några sådana "möjligheter" i min verkstad. Att göra någonting av dem blev aldrig av... Det vill säga inte förrän nu!

Hade en stump som var ljusgrå och inte ett dyft rolig. I samband med att jag färgade fjädrar och tyll bestämde jag mig för att försöka färga "gråingen". La stumpen i blöt och satte igång att blanda färg. Fick till någon plommonaktig färg och snart låg stumpen och puttrade i färggrytan.




Om du vill pröva att färga finns bra ullfärg att köpa hos, "Färgkraft" eller "Zenit AB". Dessa två företag har dessutom andra typer av "användbara" färger.

Nu ska jag göra en klockad skopa av stumpen. Har format kullen på en hattstock och det lilla brättet på brättesformen av trä.





Har bestämt mig för att klä undersidan av brättet med ett jättefint tyg i olika gula och lila toner. Spännande... och litet pirrigt. Ska jag få till tyget så det blir bra? Hmmm. Man vet aldrig. Men någonstans måste jag börja...





Fortsättning följer,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar