måndag 29 mars 2010

Återvinning är en utmaning! Recycling is a challenge! Wiedergewinnen ist eine Herausforderung!

Har roat mig med att leta på Myrorna efter användbart material. Hittade tyger som tilltalade mig och har redan testa dem... Vad kul att man kan ta rätt på material som "blivit över" i någons hem!
















Naturligtvis har jag knåpat på sommarhattar. De nyinköpta tygerna i kombination med tyger som jag redan hade. Många av tygerna är vävda av syntetiskt material...


Från att ha varit väldigt fixerad vid naturfibrer har jag nu "öppnat" upp för andra fibrer. Är nästan chockad över detta! *Skrattar* Men såhär är det, med syntetfibrerna kan jag göra sådant - dekorationer och detaljer - på hattar som inte funkar med naturmaterial. Jag bränner exempelvis tygets kanter och därigenom fransar tyget inte upp sig. Det blir dessutom onödigt att fålla kanten. Kan vara bra på sina ställen.





På denhär rosa hatten slutar bandet runt kullen med två korta bitar som sticker litet utanför kullen och nästan ser ut som en stor fjäril, eller kanske, blomblad... Smäckert och fint tack vare brända kanter!




















Ska bli spännande att se hur butikernas besökare på - Castor Konsthantverk, Gamla Stan, Stockholm - och - Uppsala Handkraft, Sysslomansgatan 6, Uppsala - reagerar på dessa hattar!

1 kommentar: